ΔΙΑΒΗΤΗΣ (ΜΕΤΑΒΟΛΙΣΜΟΣ) : Διαβήτης και άσκηση

ΔΙΑΒΗΤΗΣ (ΜΕΤΑΒΟΛΙΣΜΟΣ) : Διαβήτης και άσκηση


Λίγα λόγια για το διαβήτη…

Η γλυκόζη (σάκχαρο) στο σώμα παράγεται κυρίως από τις τροφές που τρώτε και λιγότερο από το ίδιο το σώμα (συκώτι). Η ινσουλίνη είναι μια ορμόνη που παράγεται στο πάγκρεας (αδένας που βρίσκεται πίσω από το στομάχι) και η δουλεία της είναι να βάζει τη γλυκόζη από το αίμα μέσα στα κύτταρα. Μέσα στα κύτταρα η γλυκόζη χρησιμοποιείται ως καύσιμο για την παραγωγή ενέργειας. Διαβήτης είναι μια κατάσταση στην οποία δεν παράγεται αρκετή ινσουλίνη στο σώμα ή δεν δουλεύει αρκετά και το αποτέλεσμα είναι να μην μπαίνει το σάκχαρο στο κύτταρα και να αυξάνουν πολύ τα επίπεδα του στο αίμα. Αν το σάκχαρο μείνει σε ψηλά επίπεδα για πολλά χρόνια δημιουργούνται σοβαρά προβλήματα στα αγγεία, στην καρδιά, στα νεύρα, στα νεφρά, στα μάτια και πρόωρος θάνατος.

…για την άσκηση

Όταν κάνετε άσκηση, μειώνεται η αντίσταση στην ινσουλίνη, δηλ. αυξάνει η δράση της στα κύτταρα, άρα χρειάζεται λιγότερη ινσουλίνη για να ελέγχετε το σάκχαρό σας. Η καθημερινή άσκηση λοιπόν είναι το καλύτερο φάρμακο που έχετε για να ελέγχετε το διαβήτη σας.

Η άσκηση κάνει πολλά καλά στον οργανισμό σας. Χαμηλώνει το σάκχαρο αίματος, την αρτηριακή πίεση και τη χοληστερόλη, κάνει καλό στην κυκλοφορία του αίματος, σας βοηθάει να χάσετε βάρος και εμποδίζει να βάλετε κιλά, δυναμώνει την καρδιά, τους μυς και τα οστά, βελτιώνει τη φυσική σας κατάσταση και αντοχή, τη διάθεση σας και τη λειτουργία του μυαλού, ελαττώνει το στρες. Τέλος, μειώνει τις ανάγκες σας για ινσουλίνη και αντιδιαβητικά φάρμακα.

Πριν αρχίσετε ένα πρόγραμμα σωματικής άσκησης ο γιατρός σας θα πρέπει να εξετάσει την καρδιά σας, τα νεφρά σας, τα πόδια σας και το νερικό σας σύστημα για να δει ποιες ασκήσεις απαγοερεύεται να κάνετε και ποιες είναι κατάλληλες για σας.  Αρχίστε να ασκείστε αργά και ήπια για συνηθίσει το σώμα σας. Αρχίστε με 15  λεπτά περπάτημα έξω από το σπίτι ή σε διάδρομο. Σταδιακά προσθέτετε μερικά λεπτά περπάτημα κάθε εβδομάδα. Όταν το σώμα σας συνηθίσει το περπάτημα προσθέστε και άλλες καινούργιες δραστηριότητες, όπως ποδηλασία, κολύμπι, χορός, τρέξιμο ή μαθήματα αερόμπικ.

Διαβήτης και άσκηση…

Αν κάνετε ινσουλίνη ή λαμβάνετε φάρμακα που ρίχνουν το σάκχαρο (σουλφονυλουρίες) καλό είναι να μετράτε το σάκχαρό σας πριν και μετά την άσκηση. Η άσκηση αυξάνει την ευαισθησία του σωματός σας στην ινσουλίνη και μπορεί να προκαλέσει υπεργλυκαιμίες και υπογλυκαιμίες. Αν ελέγχετε το σάκχαρό σας τακτικά θα αποφύγετε αυτές τις δυσάρεστες καταστάσεις. Ο φόβος για αυτές τις καταστάσεις δεν πρέπει να  είναι δικαιολογία για να μην κάνετε άσκηση. Καθώς ασκείστε όλο και περισσότερο, η δόση κάποιων φαρμάκων που λαμβάνετε πρέπει να μειωθεί γιατί η άσκηση ρίχνει το σάκχαρο.

Αν το σάκχαρο σας πριν την άσκηση είναι πάνω από 300 mg/dl μην κάνετε άσκηση καλύτερα, γιατί  το επίπεδο του σακχάρου μπορεί να γίνει πιο ψηλό. Αν το σάκχαρο πριν την άσκηση είναι κάτω από 100 mg/dl φάτε κάτι πριν κάνετε την άσκηση.

 

2 Μάρτιος, 2013

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Greece License.
Κατασκευή ιστοσελίδων | i-magic Web Media Studio Κατασκευή ιστοσελίδων i-magic